Duygudurum Bozukluğu Nedir? Nasıl Anlaşılır?

Duygudurum bozukluğu bireyin hayatını olumsuz yönde etkileyen uzun süreli aşırı üzüntü, aşırı mutluluk veya bu iki durumun birden yaşandığı ruhsal bir bozukluk türüdür.  Bu durumda olan kişiler çoğu zaman üzgün hissetmektedir. Değersizlik hissi ve enerji eksikliği, depresif belirtiler ve umutsuzluğun yanı sıra bu psikolojik rahatsızlıkta bireyi aşırı enerjik olması ya da mutlu hissetmesi de söz konusu olabilir.

• Hızlı konuşmak
  • Aşırı hareketlilik hali
  • Huzursuzluk
  • Sinirlilik
  • Ajitasyon
  • Hipomanik atak
  • Manik atak gibi durumlar bu rahatsızlığa sahip kişilerde gözlemlenen durumlar arasında yer almaktadır.

Bireyin duygusal durumuna etki eden bir ruhsal bozukluk olarak tanımlanan duygudurum bozukluğu, kişilerde farklı şekilde kendini gösterebilir. Bu bozukluk içerisinde yaşanan ruhsal sorunlar kalıcı duyguları içerir.

Duygudurum Bozukluğu Neden Kaynaklanır?

Duygudurum bozukluğu nedenleri kişiden kişiye değişkenlik gösteren öğelerdir. Genel olarak duygu durum bozukluğuna yol açan nedenlere bakıldığında ise;

• Biyolojik faktörler
  • Genetik faktörler
  • Çevresel faktörler ön planda yer almaktadır.

Duyguların kontrol edilmesini sağlayan beyin alanlarında ortaya çıkan bozukluklar kişide bu sorunların ortaya çıkmasına neden olabilir. Yine aileden aktarılan genlerin yapısında bulunan bozukluklar nedeniyle kişinin bu ruhsal hastalığa yakalanma riski artar. Kişinin yaşamında ortaya çıkan stres ve travmatik olayların da çevresel faktörler kategorisinde bu ruhsal rahatsızlığın ortaya çıkmasına neden olduğu bilinmektedir.

Duygudurum Bozukluğu Belirtileri

Ruhsal olarak kişinin kendisini dengede hissetmemesine neden olan duygudurum bozukluklarında belirtiler kişiden kişiye farklı şekillerde ortaya çıkmaktadır. Duygudurum bozukluğu belirtisi depresif belirtiler, hipomanik veya manik atak belirtileri şeklinde ortaya çıkabilmektedir.

Depresif belirtilerde kişi; hemen hemen her gün halsizlik ve enerji eksikliği ile mücadele eder. Bunun yanı sıra mutsuz hissetmek, üzgün hissetmek ve değersizlik duyguları da bu ruhsal sorunda belirtiler arasında yer almaktadır.

Hipomanik ve manik atak belirtiler arasında ise; genel olarak kişiler kendilerine aşırı derecede enerjik hissederler. Kişi fazla para harcama eğilimleri, dikkatsizce araba kullanma ve düşüncelerde uçuşma yaşayabilir.

Duygudurum Bozukluğu Tedavi Edilir mi?

Bu rahatsızlıkta tedavi kişinin spesifik durumuna ve semptomlara bağlı olarak planlanmaktadır. Kişinin tedaviye istekli olması ve tedavinin olumlu yönde ilerlemesi için çaba göstermesi bu rahatsızlığın çok daha kolay tedavi edilmesini sağlamaktadır. Tedaviler psikoterapi ve ilaç tedavisinin bir kombinasyonun içermektedir.

Çocuklarda duygudurum bozukluğu yetişkin bireylerden farklı olarak gelişebilmektedir. Sıklıkla mevcut olan diğer psikolojik bozukluklara eşlik eder. Bu nedenle çocuklardaki duygudurum bozukluklarının tanı ve tedavisinde profesyonel yaklaşımlardan ve uzman hekimlerden destek alınması gerekmektedir.

İzmir’de hizmet sunmakta olan Anka Psikoloji Kliniği duygudurum bozukluğu tanı ve tedavisinde profesyonel yaklaşımlar sunmaktadır. Merkez tanı aşamasında yetişkinlerde ve çocuklarda gerekli terapileri uygulayarak tanı sonrası psikoterapi ve gerekli olması halinde medikal tedavi ile danışanlarına hizmet sunmaktadır. Tedavi edilebilir bu ruhsal hastalığın hayat kalitenizi alta çekmesine izin vermeyin.

Eroin Bağımlılığı ve Tedavisi

Eroin bağımlılığı, kişilerin hayatını ciddi oranda risk altına alan kötü alışkanlıktır. Eroin içerisinde bulunan maddeler nedeni ile sakinleştirici ve uyarıcı etkileri söz konusudur. Sahip olduğu etkiler kişileri esir altına alarak bağımlılık yapar ve gün içerisinde sürekli eroin kullanma ihtiyacı hissederler. Eroin bağımlılığı, diğer bağımlılık yapan ürünler ile kıyaslanınca daha riskli kategoride yer alır ve mutlaka tedavi gerektirir.

Eroin bağımlılığının süreci her kişide farklılık gösterebilir. Kimi insanlarda bir defaya mahsus eroin kullanılsa dahi alışkanlık başlar ve giderek tehlikeli hal alır. Kimi insanlarda ise 5 ya da 6 kez kullanımdan sonra eroin bağımlılığı ortaya çıkabilir.

Bu madde içerisinde yer alan morfin ve diğer kimyasal maddeler bağımlılığın artmasına sebep olur. Alınmadığı zaman eksiklik ve yoksunluk hissi gösteren bağımlılık türünün uzman desteği ile tedavi altına alınarak eroin bağımlısı olan kişinin eski sağlığına kavuşması hedeflenir.

Eroin Bağımlılığının Belirtileri Nelerdir?

Eroin bağımlılığı belirtileri şiddetli yönleri ile kendisini belli eder. Eroine bağımlı olan insanlarda öfke ve ani sinir patlamaları görülür. Bunlar dışında eroine bağlı olan kişilerin yaşamış olduğu belirtiler şu şekildedir;

• Duygu durumlarının değişken olması ve anlık olarak olaylara farklı tepkiler vermesi
  • Davranışlarında oldukça hassas olmaları
  • Gergin ve sinirli ruh hali
  • İçe dönük olma ve ruhsal problemler
  • Arkadaş çevresindeki değişiklikler
  • Uyku düzeninde meydana gelen bozukluk
  • Bedenen yaşanan değişimler gözlerde kızarıklık, kanlanma, kilo kaybı, ellerin titremesi gibi problemler eroin bağımlılığının belirtileri arasında yer alır.

Eroin Bağımlılığı Nasıl Tedavi Edilir?

Eroin bağımlılığı tedavi edilmesi gereken ve uzun uğraş gerektiren süreçtir. Herhangi uzman yardımı olmadan bağımlılığın giderilmesi mümkün değildir. Alanında uzman psikologlar kişinin mevcut durumunu gözeterek incelemelerde bulunur ve kişiye özel olarak tedavi yöntemi belirler. Tedaviye başlanabilmesi için doğru tanı konulması oldukça önemlidir.

Uzman psikologlar kişiye özgü çeşitli testler sunarak test sonucuna göre uygun tedavi yöntemine başlarlar. Süreç içerisinde tedaviden olumlu yanıt alabilmek ve bağımlılığın tamamen ortadan kaldırılması için tedavi sürecinin devam edilmesi gerekir. Seans programlarının ne kadar süre devam edeceği tedavinin aşamalarına göre belirlenir. Dilerseniz Anka Psikoloji Merkezi ile eroin bağımlılığıyla alakalı detaylı bilgi edinerek merak ettiklerinizi sorabilirsiniz.

Eroin Bağımlılığının Zararları Nelerdir? Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Eroin bağımlılığı kişileri hem fiziksel hem de ruhsal olarak yoran bağımlılıktır. Tedavi edilmediği ve bağımlılığın devam ettiği durumlarda kişilerin komaya girme durumları söz konusu olabilir. Aynı zamanda eroin maddesinin içerisinde bulunan kimyasal maddeler kişinin yaşamsal fonksiyonlarına da etki ederek çeşitli hastalıkların ortaya çıkmasına neden olabilir.

Ruhsal olarak kendisini iyi hissetmeyen eroin bağımlıları çevresine karşı ekstra saldırgan davranışlar sergiler. Yaşamış olduğu öfkeli durumlar neticesinde sosyal yaşamını kaybederek yalnız birey haline dönüşürler. Uzun süre kullanımının devam ettiği durumlarda kalp ve benzeri sorunlar ile karşılaşmak mümkündür.