Sınırda (Borderline) kişilik bozukluğu ilişkilerde ve davranışlarda kararsız bir ruh haliyle karakterize olan, günlük yaşamda işlevsellik sorunları ortaya çıkaran ruhsal bir bozukluk olarak tanımlanmaktadır. Hayatın herhangi bir evresinde başlayabileceği gibi genel olarak erken erişkinlik döneminde ortaya çıkar.

Kadınlarda erkeklerden daha fazla görülen bu psikolojik rahatsızlık; narsisizm, aşırı duyarlı olma durumu, güvensizlik ve aşağılık duygusu özelliklerini de bünyesinde barındırır.  Kişinin özellikle sosyal yaşamanı olumsuz yönde etkileyen bu durum profesyonel yaklaşımlar ile tedavi edilmelidir.

Borderline Kişilik Bozukluğu Belirtileri Nelerdir?

Sınırda kişilik bozukluğu karmaşık bir ruhsal durumdur. Bu nedenle alanında uzman bir mental sağlık profesyoneli tarafından değerlendirilmeli ve tedavi planı kişinin bireysel özelliklerine göre tedavi yürütülmelidir. Tedavilerde genel olarak psikoterapi, medikal ilaç tedavisi ve destek grupları ile çalışmalar yer almaktadır. Bu rahatsızlıkta erken teşhis ve uygun tedavi hasta bireyin yaşam kalitesinin artırılmasında son derece önemlidir.

Borderline (sınırda) kişilik bozukluğu belirtileri kişiden kişiye farklılık göstermekle birlikte genel olarak;

• İlişkilerde kararsızlık
  • Duygusal istikrarsızlık
  • Kendine zarar verme davranışları
  • Kimlik belirsizliği
  • Aşırı duyarlılık şeklinde ortaya çıkmaktadır.

Kişide bu belirtilerin var olması durumunda bu alanda profesyoneller ile görüşmesi problemlerin büyümeden çözüme ulaştırılmasını sağlayacaktır.

Borderline (Sınırda) Kişilik Bozukluğu Tanısı Nasıl Konulur?

Sınırda (borderline) kişilik bozukluğunda tanı konulması karmaşık ve kişiye özel bir süreci kapsamaktadır. Borderline(sınırda) kişilik bozukluğu tanısı nasıl konulur diye bakıldığında ise; bu rahatsızlıkta profesyonel değerlendirmelerin son derece hassas nokta olduğu ortaya çıkmaktadır.

Belirtiler gösteren bireylerin alanında uzman kişiler ile yapacakları birebir görüşmeler ve uzmanın uygulayacağı detaylı psikolojik analizler kişinin bu hastalık yönünde teşhis almasını sağlayacaktır. Konulan tanı ile birlikte başlatılacak olan tedavi kişinin hastalığının şiddetine ve kişilik özelliklerine göre yol haritasının çıkarılmasını sağlayacaktır.

Uzman kişinin planladığı tedavinin aksatılmadan gerçekleştirilmesi tedavinin kısa sürede etkin sonuçlar doğurmasını sağlamaktadır. Bu nedenle uygulanacak psikoterapiler ve gerekli görülmesi halinde medikal tedavinin mutlaka yerine getirilmesi gerekmektedir.

Sınırda (Borderline) Kişilik Bozukluğu Nedenleri Nelerdir?

Pek çok psikolojik rahatsızlıkta olduğu gibi sınırda (Borderline) kişilik bozukluğunda de nedenler net olmamakla birlikte; çevresel faktörler, genetik faktörler ve kişinin yaşam biçimi bu rahatsızlığın ortaya çıkmasında önemli rol oynamaktadır.

Sınırda (Borderline) kişilik bozukluğu nedenleri; kişinin ailesinden almış olduğu genler, biyolojik olarak karşılaştığı sorunlar, yaşadığı travmalar ve sosyal hayatta karşılaştığı sorunlar ile yakından alakalıdır. Kişinin yaşamını olumsuz yönde etkileyen ve mutlaka tedavi edilmesi gereken bu rahatsızlık uygun tedavi yöntemleri ile tedavi edilmektedir.

Psikolog Doğan TURA ile görüşme sağlayarak Borderline kişilik bozukluğu hakkında daha detaylı bilgiye de ulaşabilir ve uzman kontrolünde tanı konulmasını sağlayabilirsiniz. Tanının konulması ile birlikte profesyonel bir tedavi planı yaşam kalitesinin artırılmasını da sağlayabilirsiniz.