Bir diğer adı ile borderline kişilik bozukluğu, davranışlarda ve karakterde kararsızlık ile kendini gösteren ve günlük yaşamı oldukça kötü etkileyen bir zihinsel bozukluktur. Bu kişiler herhangi bir adım atmadan önce yapacakları şeyin sonuçlarını düşünmeden hareket ederler, duygularını ve davranışlarını kontrol etmede güçlük yaşarlar. Genellikle erken erişkinlik dönemi ile başlayan bu bozukluk, tedavi edilmediği sürece etkilerini göstermeye devam eder ve kişinin sosyal hayatını, iş hayatını, ikili ilişkilerini oldukça olumsuz etkiler.

Bu rahatsızlık, dünya genelinde en sık görülen psikolojik rahatsızlıklar arasında yer almaktadır. Hastalığın kadınlarda görülme sıklığı erkeklere oranla üç kat daha fazladır. Bu da kadınlık duygularının da bu rahatsızlıkta bir neden olabileceği düşüncesini akla getirmektedir.

Sınırda Kişilik Bozukluğu Belirtileri

Güven ve denge kurma problemleri yaşayan bu bireyler, günlük hayatta ve iş hayatlarında oldukça sıkıntı yaşarlar. İkili sosyal ilişkilerinde de bozulmalar meydana gelir. Bu kişilerin kimlik özellikleri de tam oturmamıştır, bu nedenle sık sık hayal kırıklığına uğrayabilirler, bunalımlar yaşayabilirler. Her şeyin anlamsızlığından şikayet eden bu bireyler, dönem dönem boşluğa düşerler. Bu gibi düşünceler nedeni ile kendilerini dış dünyaya kapatan kişilerde anti sosyal davranışlar görülebilir, bununla birlikte madde bağımlılıkları oluşabilir hatta rahatsızlığın ilerleme boyutuna bağlı olarak kişide kendine zarar verme dürtüleri bile oluşabilir.

Diğer sınırda kişilik bozukluğu belirtileri şu şekilde sıralamak mümkündür:

• Bu kişilerde her zaman bir terk edilme korkusu vardır. Bu nedenle sürekli bir plan ile önlem almaya yönelirler.
  • Bu kişilerde oturmuş kimlik özellikleri bulunmamaktadır. Bu nedenle kimliklerini sık sık ve hızla değiştirebilirler.
  • Bu kişiler kimi zaman gerçeklik algılarını kaybederek gerçek dünyadan koparlar, paranoyaya kapılabilirler.
  • Sosyal ilişkileri oldukça yüzeyseldir ve geçicidir. Bozulmaya oldukça müsaittir.
  • Bu kişiler reddedilmekten çok korkarlar. Bu nedenle bu korku ile yüzleştikçe kendilerine zarar vermeye olan eğilimleri artar.
  • Bu kişiler duygularını aşırı şekilde yaşayabildikleri için özellikle öfke nöbetleri geçirmeye yatkındırlar.

Sınırda Kişilik Bozukluğu Nedenleri

Sınırda kişilik bozukluğu nedenleri olarak pek çok faktörü sıralamak mümkündür. Kalıtsal faktörlerin pek çok zihinsel problemde olduğu gibi bu problemlerde de temel etkenlerden biri olabileceği düşünülmektedir. Aynı şekilde borderline kişilik bozukluğu olmasa da başka zihinsel rahatsızlıkların da bu rahatsızlığı tetiklediği düşünülmektedir.

Bu kişilerin beyinlerinin saldırganlık, duygu düzenleme ve dürtüsellik bölgelerinde hasar meydana gelmiş olması olasıdır. Bu rahatsızlığın serotonin hormonu ile de ilişkisi vardır. Bu hormonun düzgün üretilememesi ya da düzgün kullanılamaması da borderline kişilik bozukluğuna neden olur. Çocukluk döneminde yaşanan travmalar da bu rahatsızlığın oluşmasına nedendir. Özellikle bu dönemde cinsel tacize uğramış, anne babası boşanmış kişilerde bu rahatsızlık görülür. Stresli hayat da bir diğer nedendir. Erişkinlik dönemi de dahil hayatının herhangi bir döneminde büyük bağlılık duyulan kişilerden kopmak da bir diğer nedendir.

Sınırda Kişilik Bozukluğu Tedavisi

Sınırda kişilik bozukluğu tedavisi için öncelikle hastalığın temel nedenleri belirlenmelidir. Bunlar belirlendikten sonra nedenleri ortadan kaldırmaya yönelik tedavi planı çizilmesi, daha sağlıklı olacaktır. Genellikle psikoterapi ile tedavi edilebilen bu rahatsızlıkta, kişi depresyon yaşıyorsa ya da madde bağımlılığına yönelmişse psikoterapiye ek olarak ilaç tedavisi de verilir.

İzmir’de hizmet veren bir psikolog, sınırda kişilik bozukluğu da dahil olmak üzere pek çok zihinsel rahatsızlık konusunda çeşitli tedavi yöntemleri ile hastalarına tedavi sunmaktadır. Bu konudaki tecrübesi ve almış olduğu eğitim ile tedavilerde yüksek başarı sağlayan Psikolog Doğan Tura’dan randevu alarak kliniği ziyaret edebilir, her türlü psikolojik rahatsızlık için kendiniz tedavi olabilir ya da yakınlarınızı gönül rahatlığı ile buraya yönlendirebilirsiniz. Psikolog Tura, çocuklar, ergenler, erişkinler ve yaşlılar için uyguladığı farklı tedavi yöntemleri ile danışanlarının sorunlarını çözmektedir.