Anoreksiya nervoza, çok ciddi ağırlık kayıpları ile sonuçlanan, kilo alma korkusu ve vücut ölçülerinde ve şeklinde herhangi bir fazlalık olması korkusu olarak bilinen ve tedavi edilmesi gereken bir psikolojik rahatsızlıktır. Bu rahatsızlığa sahip bireyler, kilo almaktan korkarlar, fiziksel görünümlerinden memnun değildirler, bu nedenle sürekli olarak diyette kısıtlama yoluyla kendilerini değiştirmeye çalışırlar.

Hastalık en başlarda normal bir diyet süreci ile başlar, kişi hedeflediği kiloya ulaşabilmek için yeme içme alışkanlıklarında kısıtlamaya gider, sonrasında ise bu durumu takıntı haline getirir ve az porsiyonlar yerini hiç yemek yememeye bırakır. Bu kişiler bununla da yetinmezler ve yoğun fiziksel aktivitelere başvurarak almış oldukları düşük miktardaki kalorileri de yakarlar. Bu durum sonucunda kişi kilo verse de takıntı haline getirdiği kilosundan dolayı hiçbir zaman fiziksel özelliklerinden memnun olmaz ve bu durumu alışkanlık haline getirerek sağlıksız bir beslenme alışkanlığı kazanır. Anoreksiya Nervoza Tedavisi için İzmir psikolog ile iletişime geçebilirsiniz.

Anoreksiya Nervoza Nedenleri

Anoreksiya nervoza nedenleri, çok net bir şekilde bilinmemektedir. Bununla birlikte genetik faktörlerin bu rahatsızlıkta büyük rol oynadığı düşünülmektedir. Genetik faktörlerin yüzde 28 ile 74 arasında bir etkisi olduğu düşünülmektedir. Bununla birlikte güzellik algılarının dayatıldığı toplumlarda, bu algıya uyabilmek için pek çok kişinin diyete başvurduğu ve sonrasında bu durumu takıntı haline getirdiği görülmektedir. Anoreksiya nervozanın kadınlarda görülme sıklığı erkeklere oranla çok fazladır. Bu da kadınlık duygularının da hastalıkta etkili olabileceğini düşündürmektedir. Bu rahatsızlığın görülmesindeki bir diğer etken de kişinin içinde bulunduğu duygu durumudur. Kimi bireyler stres ya da üzüntüye bağlı olarak yeme alışkanlıklarında değişikliğe gitmekte ve bu durum saplantı haline gelerek anoreksiya nervozaya dönüşmektedir.

Anoreksiya Nervoza Belirtileri

Anoreksiya nervozanın bilinen pek çok belirtisi bulunmaktadır. Fakat kesin tanının konulması için fiziksel belirtilerin görülmesi gerekmektedir. Anoreksiya nervoza belirtileri kısaca şu şekildedir:

• En belirgin belirti, aşırı kilo kayıplarıdır.
  • Beslenmede oluşan bozukluklar nedeni ile kan değerleri de değişir, kan şekerinde düşme görülür.
  • Bu rahatsızlığa sahip bireyler, sürekli olarak kilo ile ilgili sohbet konuları açarlar, aşırı zayıf olmalarına rağmen kilolu olduklarını iddia ederler.
  • Sürekli olarak kalori hesabı yapılır, yemek yerken suçluluk duygusu hissedilir, yemekten hemen sonra tartılır ve bu durum her yemekte tekrarlanır.
  • Kadınlarda vücutta meydana gelen pek çok değişiklikten dolayı regl döngüsünde de gecikmeler meydana gelir.
  • Bu kişiler yemekten olduğunca kaçarak öğünlerini ertelerler, vakitlerinin büyük çoğunluğunu ayna karşısında geçirirler ve kendilerini çirkin hissettikleri için sürekli olarak kendilerinde değişikliğe gitmek için çabalarlar.
  • Bu kişiler, çevreden gelen eleştiriler dolayısı ile anoreksik olmadıklarını ispatlamak için mutfakta uzun zaman geçirirler, sürekli yemek pişirerek herhangi bir takıntılarının olmadığını iddia ederler.

Anoreksiya Nervoza Tedavisi

Anoreksiya nervoza tedavisi için en önemli aşama kişinin bu problemi kabullenmesidir. Aksi halde verilen tedavilerden istenilen sonuçlar alınmayacağı gibi problemin tekrarlama olasılığı da artar. Kişi bu rahatsızlığı kabullenir ve tedavi için de kararlı olursa, yine aynı şekilde çevresinden de destek alırsa tedavi süreci çok daha kolay bir hal alır.

İzmir ilinde hizmet veren Psikolog Doğan Tura, İzmir anoreksiya nervoza tedavisi de dahil olmak üzere pek çok psikolojik problemin çözümü için danışanlarına destek olmaktadır. Anoreksiya nervozada genellikle tıbbi beslenme tedavisiyle birlikte psikofarmakolojik tedavi ve terapi seansları uygulanır. Danışanların yapılan tüm önerilere uyması halinde ve çevrenin de bu aşamalarda hastanın yanında olması halinde, tedavi kısa süre içerisinde çok iyi sonuçlar vermektedir ve bu hastalıktan tamamen kurtulmak da mümkün olmaktadır. Bu psikolog, hem çocuklara hem de yetişkinlere bu süreçte yaşlarına uygun tedavileri uygulamaktadır.