İnsan vücudunda pek çok işleve sahip çeşitli kaslar bulunmaktadır. Vajinada da bazı kaslar yer almaktadır. Bu kaslar normalde cinsel ilişki sırasında kasılıp gevşeyerek penisin vajinaya girişine imkan sağlamaktadır. Çeşitli psikolojik ve fizyolojik nedenlerden dolayı bu kaslar cinsel ilişki sırasında kasılı kalabilmekte, bu durum cinsel ilişkiye girememe ya da ağrılı cinsel ilişkiye neden olmaktadır.

Toplumumuzda cinsel birliktelik ile ilgili yeteri kadar bilgi sahibi olmayan çiftler, bu durumun kendi kendine çözüleceğini düşünerek tekrar tekrar denemeler yapmaktadır. Vajinismus, tedavisi olan bir hastalık olsa da bu problemin çözümü için alanında uzman kişilerden destek almak gerekmektedir. Uzman yardımı alınmadan kendiliğinden çözülememektedir.

İzmir vajinismus tedavisi veren kliniklerden biri olan bu klinikte, alanında uzman kişiler hastalarını büyük bir dikkat ile dinleyerek gerekli olan tedavi için yol haritası çizmekte ve yeterli görüşme ile bu problem çözülmektedir.

Vajinismus Nedenleri

Bir hastalığı tedavi edebilmek için öncelikle bu hastalığın nedenleri bilinmelidir. Hastalığa neden olan etkenlerin ortadan kaldırılması, hastalığın tedavisi için yol gösterici olmaktadır. Vajinismus nedenleri, fizyolojik ve psikolojik olabilmektedir. Bu nedenle kliniğe gelen bireylerin öncelikle uzman bir doktor tarafından fiziksel olarak muayene edilmesi gerekmektedir. Fizyolojik açıdan herhangi bir sorunu bulunmayan kişilere psikolojik açıdan destek sağlanmaktadır. Vajinismus şikayeti ile kliniğe gelen hastalar arasında en sık görülen nedenler şunlardır:

• Vajinal mantar enfeksiyonları
  • Cinsel istismara maruz kalmak ya da tacize uğramak, böyle bir duruma tanıklık etmek de travmaya bağlı olarak vajinismus oluşmasına neden olmaktadır.
  • Cinsel ilişkiye dair yeterince bilgi sahibi olmayan kişiler, ilk cinsel ilişkinin çok ağrılı geçeceğini sanmaktadırlar. Bu yanlış düşünce de vajinismusa neden olmaktadır.
  • Anksiyete ve stres de vajinismusun bir diğer sık rastlanan nedenlerindendir.
  • Cinsel ilişkinin normal bir şekilde yürütülmesi, eşler arası güvene bağlıdır. Partnerine karşı güvensizlik yaşayan kişilerde vajinismus ortaya çıkabilmektedir.
  • Jinekolojik işlem öyküsü ve travmatik doğumlara bağlı olarak vajinismus meydana gelebilmektedir.

Vajinismusun pek çok nedeni bulunmaktadır ve unutulmaması gereken en önemli şey bu nedenlerin hiçbirinin isteğe bağlı oluşmamasıdır. Bu nedenle vajinismus ile karşılaşan kişiler, uzman bir bireye danışarak tedavi olmalı ve bu süreçte partneri tarafından desteklenmelidir.

Vajinismus Belirtileri

Vajinismus belirtileri oldukça fazladır. Bu belirtilerden birkaçının aynı anda görülmesi halinde çiftler, uzman kişilere görünerek destek almalı ve vajinismus varlığında tedavi olmalıdır. Tedavisi bulunan bu hastalığın kendiliğinden geçeceği düşüncesi yanlıştır ve durum saptandıktan sonra tedaviyi ertelemek, daha sonra alınacak olan tedaviyi zorlaştırmakta ve kişiyi psikolojik açıdan oldukça rahatsız etmektedir. Bu nedenle vajinismus belirtileri görülmesi halinde derhal bir uzmana danışılmalıdır. Belirtiler ise şu şekilde özetlenebilir:

• Bu hastalığın en temel belirtisi korkudur. Kişi genellikle cinsel ilişki sırasında bacaklarını kapatır ya da kendini geri çekme yolu ile partnerinden uzaklaşır.
  • Her zaman görülmemekle birlikte bazı hastalar jinekolojik muayeneden geçerken bacaklarını kapatırlar ve muayene olmak oldukça zordur.
  • Cinsel ilişkiden kaçma
  • Bu rahatsızlıkta kişi cinsel ilişki sırasında panik olur ve çoğu zaman cinsel ilişki sürdürülemez. Bazı bireyler ise kendilerini zorlayarak ilişkiyi devam ettirirler ve bu nedenle ağrılı cinsel ilişki görülür.

Vajinismus Tedavisi

Vajinismus tedavisi veren merkezler arasında yer alan Anka Psikoloji Merkezi bünyesinde alanında uzman bireyler yer almaktadır. Tedavi amacı ile bu merkeze gelen kişilere çeşitli sorular sorulur ve gerekli muayeneler yapılır. Hastalığın nedeni saptandıktan sonra uzman psikologlar tedavi sürecine ait planlamaları yaparak zaman geçmeden tedaviye başlar.

Vajinismus tedavisinde uygulanabilecek yöntemler; cinsel terapi, davranışsal terapiler, vajinayı rahatlatacak bazı egzersizler ve uygulamalardır. Bu sürecin sağlıklı ve hızlı bir şekilde tamamlanabilmesi için kişinin partnerinin desteği çok önemlidir. Özellikle terapi seansları, çiftlere yönelik olarak düzenlenmekte ve bu süreçte partnerlerin de katılımları istenmektedir.

Tedavi süreci psikolojik olarak yürütüldüğü için kişinin tedaviden sonuç alabileceğine inanması ve kararlılık, tedavinin başarıya ulaşması açısından gereklidir.

Vajinismus tedavisi tamamen kişiye özel olarak uygulanmaktadır. Bu hastalığın tedavisi için önerilen egzersizler; solunum egzersizleri, Kegel egzersizleri, gevşeme egzersizleri, vajinal dilatatörlerdir. Bu uygulamaların düzenli şekilde yapılması, hastalığın kısa süre içerisinden çözülmesini sağlamaktadır. Böylelikle çiftler cinsel hayatlarına mutlu bir şekilde ve ağrısız olarak devam edebilmektedirler.