Mevsimsel depresyon, günümüzde pek çok insanda görülebilen bir rahatsızlıktır. Bu depresyon türü, genellikle her sene kendini tekrar eder ve en çok kış aylarında nükseder. Havanın kapalı olmaya başladığı sonbahar aylarında başlayan ve kış sonuna kadar devam edebilen mevsimsel depresyon, kişilerin ruh hali değişimleri ile birlikte tespit edilebilmektedir. Özellikle bahsi geçen bu ruh hali değişimi 2 ya da 3 haftadan daha fazla sürüyor ve havalar ısınana kadar devam ediyorsa mevsimsel depresyondan şüphelenilebilir.

Mevsimsel depresyon, bazı kişilerde yaz aylarında görülebilmektedir. Bu depresyon türü kışın soğuk ve kapalı havalarda görülenin aksine sıcak ve bunaltıcı havalarda nüksetmektedir. Yazları görülen mevsimsel depresyon da aynı şekilde soğuk havaların bitmesiyle başlar ve hava sıcak olduğu sürece devam eder. Ergenlik dönemindeki bireyler de dahil olmak üzere yetişkinler ve çiftlere de danışmanlık hizmeti sunan Psikolog Doğan Tura, mevsimsel depresyonu olan kişilere de tedavi uygulamaktadır.

Mevsimsel Depresyon Belirtileri Nelerdir?

Mevsimsel depresyon tedavisi hizmeti almak isteyen bireyler, bu bağlamda mevsimsel depresyonun belirtilerini araştırmakta ve detaylı bilgi almak istemektedir. Mevsimsel depresyon, tıpkı diğer tüm psikolojik sorunlar gibi kişiden kişiye değişkenlik gösterebilmektedir. Ancak genel olarak mevsimsel depresyon belirtileri şu şekildedir:

• Konsantrasyon bozukluğu,
  • Çabuk sinirlenme,
  • Yeme bozukluğu,
  • Uyumada zorluk,
  • Değersiz hissetme,
  • Karamsarlık ve ümit kaybı,

Mevsimsel depresyon belirtileri taşıyan ve bu depresif ruh halini sadece yılın belirli zamanlarında hisseden kişiler erken tanının konulması ve hastanın durumuna uygun olacak tedaviye başlanması için psikolog bölümünü ziyaret etmelidir.

Mevsimsel Depresyon Neden Olur?

Mevsimsel depresyon temel olarak mevsim geçişleri sebebiyle nüksetmektedir. Özellikle kış mevsiminde alınan güneş ışığının azalmasından dolayı biyolojik saat dengesi bozulabilir. Bu da mevsimsel depresyon oluşumunu tetikleyebilir. Mevsim geçişlerinde kişilerin melatonin hormonlarının düzensiz olması da bu depresyon türünün görülmesine yol açabilir. Vücuttaki önemli hormonlardan biri olan seratonin hormonu bazı insanlarda güneşin etkisini yitirmesi ile azalmaktadır. Bu da mevsimsel depresyonun görülmesinin bir diğer sebebi olabilir.

Belirtilen bu çevresel faktörlere ek olarak kişilerin aile geçmişinde bu tür bir rahatsızlığın olması, kişide mevsimsel depresyonun var olma sebebi olarak gösterilebilir. Buna ek olarak hastada önceden var olan bipolar bozukluk ve benzeri sorunlar mevsimsel depresyonun görülme riskini arttırabilmektedir. Mevsimsel depresyonun etkileri, belirtileri ya da görülme nedenlerinden en az birkaçına sahip olduğunuza inanıyor ve bu nedenle İzmir mevsimsel depresyon tedavisi hizmeti almak istiyorsanız alanında uzman Psikolog Doğan Tura’yı tercih edebilirsiniz.

Mevsimsel Depresyon Tedavisi

Mevsimsel depresyonu olan ya da bu depresyona sahip olduğunu düşünen kimseler, öncelikle bu hastalığın tedavi sürecinin nasıl gerçekleştiğini merak etmektedir. Mevsimsel depresyon tedavisi, tıpkı tüm diğer psikolojik rahatsızlıklarda olduğu gibi kişinin durumuna bağlı olarak değişkenlik göstermektedir. Yani, her hastaya aynı tip tedavi uygulanmamaktadır. Tanı konduktan sonra doktor hasta ile farklı tedaviler uygulamaya karar verebilir. Bu tedavi yöntemleri genellikle;

• Psikoterapi olarak da bilinen konuşmanın hakim olduğu tedaviler,
  • Işık terapisi,
  • Antidepresan ilaç tedavisi şeklindedir.

Bu tedavi yöntemlerine ek olarak kişiler günlük hayatlarına bazı rutinler ekleyerek mevsimsel depresyonun etkilerini en aza indirebilmekte ve iyileşme sürecini hızlandırabilmektedir. Spor yapmak, meditasyon ve yoga yapmak, müzikle ilgilenmek, bulunduğunuz ortamlara doğal ışığın girebilmesi için perdeleri açık tutmak gibi basit rutinler, depresyona bağlı olarak gelişen sinir ve stresin azalmasına yardımcı olacaktır. Hastaların bu süreçte yeme bozukluğu da olabileceğinden karbonhidrat ağırlıklı beslenmek yerine sağlıklı yiyeceklere yönelmesi de tavsiye edilmektedir.