Uyku, gün içerisinde yorulan vücudumuzun dinlenmesi için gerekli olan bir gereksinimdir. Bu süre içerisinde fiziksel olarak dinlenme gerçekleştiği gibi zihnimiz de dinlenir, gün içerisinde öğrenilen bilgiler belleğe aktarılır, hormonal pek çok mekanizma düzenlenir. Bir insanın hayatının üçte birini geçirdiği uyku, boşa vakit harcamak olarak değerlendirilmemelidir bu nedenle. Yeteri kadar uyumayan bireylerde pek çok uyku bozukluğu problemi ortaya çıkabilir. Bunlar uykusuzluk, uyurgezerlik, huzursuz bacak sendromu gibi problemlerdir.

Uyku Bozukluğu Nedenleri

Uyku bozukluğunun görünen ya da görünmeyen pek çok nedeni bulunmaktadır. Uyku bozukluğu nedenleri genel olarak şu şekilde olmaktadır:

• Uyku bozukluğunun ve pek çok sağlık probleminin temel nedenlerinden biri strestir. Günlük hayatta yoğun stres altında kalan bireyler, bu streslerini atacak fırsat bulmadıkları takdirde beyin fonksiyonlarında birtakım bozukluklar meydana gelmekte ve bu durum geceleri sık sık uykudan uyanma ve uykuya dalmada sorun yaşama şeklinde karşımıza çıkmaktadır.
  • Kaygı bozukluğu yani bilinen bir diğer adı ile anksiyete, kişinin yaşam kalitesini olumsuz etkilemekte, bu probleme sahip kişiler özellikle uykuya dalmada çok ciddi sıkıntılar yaşamaktadırlar.
  • Uyku eyleminin gerçekleştirildiği ortamın kalitesi de uyku kalitesini etkilemekte, burada kişiyi rahatsız eden bir durumun oluşması da kişinin uyku problemleri yaşamasına neden olmaktadır. Bu bağlamda bulunulan yerde alerjik reaksiyon başlamasına sebep olacak herhangi bir şeyin varlığı, uyku sırasında solunum problemlerine neden olarak kişinin uykudan uyanmasına neden olur. Bununla birlikte kişi uykuya dalmada da sıkıntı yaşar.
  • Solunum rahatsızlıkları da uyku problemlerinin yaşanmasına neden olabilmektedir. Özellikle soğuk algınlığı, sinüzit, KOAH, astım gibi problemleri olan kişiler geceleri sık sık uykudan uyanırlar ve uykunun sürekli olarak kesintiye uğraması uykuya dalmayı güçleştirdiği gibi uykunun kalitesini de düşürerek kişinin yorgun uyanmasına neden olur.
  • Uykunun iki farklı evresi bulunmaktadır ve bu evreler sırasında vücutta gerçekleşen olaylar farklıdır. Sık idrara çıkma yani bir diğer adıyla noktürni problemi olan bireyler, bu uyku evrelerini dengesiz ve sık bir şekilde bölmektedir. Bu da vücudun ve beynin yeterince dinlenmesine engel olduğu için uyku kalitesini düşürmektedir.
  • Kronik ağrı yaşayan kişiler de uykudan sık sık uyandıklarından uyku kaliteleri düşmektedir.

Uyku Bozukluğu Belirtileri

Uyku bozukluğu belirtileri kişiden kişiye değişmekle birlikte en sık görülen belirtiler; uykuya dalmada güçlük geçme, uyku sırasında sık sık uyanma, sabahları yorgun uyanma, sürekli uykusuzluk hissi, nefes alma problemleri, uyku sırasında özellikle stres ve kaygıya bağlı olarak anormal davranışlar sergileme, odaklanma problemleri, sosyal hayatta ve iş hayatında enerji olarak düşüklük, depresyon ve anormal kilo almadır.

Uyku Bozukluğu Tedavisi

Uyku bozukluğu tedavisi için dikkat edilmesi gereken en önemli şey problemin nedenini saptamaktır. Problemin nedeni öğrenildikten sonra bu doğrultuda tedaviye başlamak daha kolay olmaktadır. İzmir uyku bozukluğu tedavisi veren psikologlar arasında yer alan Psikolog Doğan Tura, kliniğinde hastalarına hizmet vermektedir. Almış olduğu eğitimler ve tecrübeleri ile hastalarına tanı koyduktan sonra gerekli tedavilere başlayan Psikolog Tura, İzmir ili içerisinde adını duyurmayı başarmış sayılı psikologlardandır.

Tedavi için kimi durumlarda ilaç tedavisi verilirken kimi durumlarda ilaca gerek kalmadan psikoterapi ve yaşam rutinlerinin değiştirilmesi ile başarı sağlanmaktadır. Tedavi sürecinde en önemli olan şey hastanın kararlı olmasıdır. Aynı şekilde çevresinden de bu süreçte destek gören hastaların iyileşme oranı oldukça yüksektir. Siz de uyku bozuklukları yaşıyor ve uyku kalitenizin artmasını istiyorsanız kliniğe gelmeden önce randevu alabilir, psikologdan destek alarak uyku kalitenizi arttırabilirsiniz.